Design
Worldbarrow er konstrueret til holdbarhed og lav pris.
Trillebøren består af to stærke bukkede stålrør fra håndtaget ned til monteringen på hjulaksen samt to tværgående stålrør, der nemt kan afmonteres.
Modsat hjulet er stelelementerne bukket rundt og fungerer både som håndtag og som ben idet der skabes afstand til jordoverfladen.
Ladet er fremstillet af en stærk polypropylen presenning, der er syet i alle fire hjørner og monteret til stellet gennem en hulsøm, der går hele vejen rundt.
Hjulet er punkterfrit.
Konstruktionen er derfor meget simpel, stærk og stabil - sammenholdt med en billig almindelig trillebør.
Den er nem og billig at fremstille og reparere, og har en række brugsmæssige fordele, f.eks. lav vægt, lav læssehøjde, vælter ikke og er nem at køre i ujævnt terræn.
Ulempen er at man bærer en større del af vægten end ved en normal trillebør, men det er delvist opvejet af konstruktionen. Worldbarrow er dog ikke ideel til meget tunge læs.
Worldbarrow kan uden brug af værktøj og på under ét minut klappes sammen, ved at løsne to store vingemøtrikker og afmontere stellet fra hjulaksen samt afmontere de to tværgående stålrør, ved at fjerne to splitter. Det gør den sammenklappelige trillebør nem at opbevare og transportere.
Det giver også anvendelsesmuligheder i Danmark til steder, hvor der kun er begrænset opbevaringsplads (redskabsskure) eller i forbindelse med spejderture, festivaller, hestetransport el.lig. hvor der er brug for en trillebør, der kan klappes hurtigt sammen og være bag i en bil eller tages med i bus og tog.
Worldbarrow er designet af Christian Friis Bach i samarbejde med Randersbøren/Ravendo, Designit og OCEAN Presenning og er beskyttet som brugsmodel og design i Danmark og i Europa, men er ellers en "open source" trillebør. Ideen er, at den skal kopieres og produceres lokalt i Afrika.
Worldbarrow © 2010 • info@worldbarrow.dk •